Begeleiden 23-3
Vandaag was ik begeleider aan de hand van de dominante ideeën methode. Ik had deze methode gekozen omdat wij afgelopen intervisie merkte dat Nathalie veel waarde hechtte aan het plaatje, hoe zij vond dat het moest.
Bij de dominante ideeën methode ga je proberen uit te vinden wat de dominante ideeën/overtuigingen zijn van de inbrenger en aan de hand daarvan alternatieve ideeën (advies/conclusies) inbrengen. De bedoeling is dat de inbrenger nieuwe inzichten krijgt over zijn probleem en zijn dominante ideeën. Misschien is waar ik van overtuigd ben wel niet echt zo?!
Dit is een methode die wij nog nooit hadden gebruikt met onze intervisie groep en ik vond het dan ook best wel spannend om te doen. Vragen als: straks begrijpen ze het niet? Wat nou als er geen geschikt probleem naar voren komt vanuit de groep?
Uiteindelijk viel het allemaal reuze mee. Hugo kwam met een heel geschikt probleem, dat goed inging op de normen en waarden en het bepaalde malletje dat iemand heeft.
Het fragment waar ik trots op ben is dat ik de methode uitleg. We gaan een compleet nieuwe methode gebruiken die goed uitpakt. Iedereen begreep het en dat geeft mij een fijn gevoel.
Waar ik nog meer trots op ben is dat ik de deelnemers veel ruimte geef om ze te laten praten, vragen te stellen. Ook heb ik vaak gevraagd of ze nog behoefte hadden aan verdieping.
Wat ik wel heel lastig vond was het ingrijpmoment. Wanneer moet ik ingrijpen en wanneer moet ik de deelnemers hun gang laten gaan? Ik vond het moeilijk om in te spelen op de behoefte van de inbrenger. Ik heb hier dan ook nog een groot leerproces te gaan.
Wat mij een heel fijn gevoel gaf waren de complimenten die ik achteraf kreeg van mijn groepsgenoten. Het is heel fijn om te horen dat je het goed hebt gedaan.
Maak jouw eigen website met JouwWeb